Uusi saapumiserä astui palvelukseen heinäkuun alussa, mikä nosti jälleen keskustelua tasa-arvoisesta asevelvollisuudesta. On ilahduttavaa huomata, että moni poliittisista puolueista on asettunut tasa-arvoisen asevelvollisuuden kannalle.

Tasa-arvoisella asevelvollisuudella tarkoitetaan järjestelmää, jossa asevelvollisuus koskee kaikkia kansalaisia tasapuolisesti sukupuolesta riippumatta. Tässä mallissa palvelukseen valittaisiin yhtä monta varusmiestä kuin nykyisin, mutta heidät valittaisiin koko ikäluokan
kutsunnoista halukkuuden ja muiden soveltuvuuksien perusteella. Ne, jotka eivät aloittaisi varusmiespalvelusta, suorittaisivat siviilipalveluksen tai kansalaispalveluksen. Puolustusvoimilla
säilyisi kuitenkin oikeus määrätä henkilöitä palvelukseen, mikäli riittävää määrää varusmiehiä ei muuten saataisi.

Vuosittain noin 20 000 henkilöä suorittaa varusmiespalveluksen. Alhainen syntyvyys alkaa kuitenkin vaikuttaa varusmiesten määrään jo 2030-luvulla, mikäli nykyinen malli säilyy. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa syntyi vuonna 2023 noin 44 000 lasta, joista noin puolet on miehiä. Näistä miehistä kolmannes ei suorita varusmiespalvelusta, mikä johtaa siihen, että nykyisen mallin mukainen 20 000 varusmiehen määrä jää saavuttamatta viimeistään 2030-luvun lopulla.

Helsingin Sanomien 13.6.2024 julkaistun gallupin mukaan valtaosa nuorista tukee tasa-arvoista asevelvollisuutta. Kyselyyn vastanneista alle 30-vuotiaista 71 % kannatti tätä järjestelmää. Nuorten mielipiteiden kuuleminen ja heidän näkemyksiensä huomioiminen on tärkeää, jotta asevelvollisuusjärjestelmä vastaisi paremmin nykypäivän tarpeisiin ja odotuksiin. Miesten ja naisten jakaessa saman velvollisuuden voidaan myös murtaa vanhentuneita sukupuolirooleja
sekä lisätä keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta.

Varusmiesliiton vapaaehtoisen asepalveluksen työryhmä