Varusmiesliiton ja Sotilasurheiluliiton jo perinteeksi muodostuneen yhteiskampanjan tarkoituksena on rohkaista suomalaisia liikkumaan itselleen sopivalla tavalla toimintakyvyn ylläpitämiseksi.
Varusmiesliitto ja Sotilasurheiluliitto järjestävät viime vuodesta tutun liikuntakampanjan, jonka tarkoituksena on nostaa esille liikkumisen merkitystä niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla sekä rohkaista suomalaisia lisäämään liikettä arkeensa. Liikkumattomuus eri ikäryhmissä on tunnustettu ennennäkemättömällä tavalla laajaksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi. Kansan toimintakyvyllä on vaikutuksia niin työ- ja opiskelukykyyn kuin maanpuolustukseen, ja sen vahvistaminen vaatii toimia kaikilta yhteiskunnan sektoreilta.
“Idea liikuntakampanjasta sai alkunsa perinteisestä varusmiesten Cooper-tulosten uutisoinnista ja siitä, miten liikkumisesta pitäisi puhua kannustavammin muutenkin kuin vain testejä varten. Fyysisestä toimintakyvystä kannattaa pitää huolta, oli intissä tai ei”, kertoo Varusmiesliiton puheenjohtaja Elina Riutta.
”Varusmiespalveluksessa ja reservissä omasta kunnosta huolehtiminen on erittäin tärkeässä roolissa maanpuolustuksen kannalta. Lisäksi kaikilla kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus, minkä vuoksi jokaisen olisi hyvä muistaa liikkua riittävästi ja kehittää fyysistä kuntoaan läpi elämän”, muistuttaa Sotilasurheiluliiton toiminnanjohtaja Jouni Leppäsaajo.
Kampanjan virallisena suojelijana toimii liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist.
”Suomalaisten fyysinen kunto on tärkeä huolenaihe. Puolustusvoimat on Suomen paras kuntokoulu, joka huolehtii omalta osaltaan siitä, että varusmiespalvelusaikana saadaan hyvät eväät oman terveyden ja fyysisen kunnon ylläpitämiseen myös siviilissä. Tämä kampanja tukee hienosti kaikkien reserviläisten ja muidenkin kansalaisten aktiivisuutta arjen keskellä! Nyt kaikki mukaan, ylös tuoleista ja ulos tai salille dokumentoimaan ja mainostamaan sitä omaa lempilajia muillekin!” kannustaa ministeri Bergqvist.
Osallistu kampanjaan Instagramissa tekemällä julkaisu tai tarina vapaavalintaisesta liikuntasuorituksesta, ja tägää @varusmiesliitto ja @sotilasurheilu. Jos sinulla on yksityinen tili, ota kuvakaappaus ja lähetä se Varusmiesliitolle Instagramissa.
Kampanja-aika on 1.11.-31.12.2024. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan tuotepalkintoja. Kampanjan sponsoreina toimivat Hiihtoliitto, Leijonat Store ja Olympiakomitea.