Kannanotot

Viime vuosina liitto on ottanut kantaa erityisesti taloudellisiin kysymyksiin kuten kotiuttamisrahaan ja sotilasavustuksen tasoon. Lisäksi liitto on viime vuosina linjannut muun muassa terveydenhuollosta, asevelvollisuuden vaikutuksesta töihin ja opintoihin sekä kutsuntojen kehittämisestä.

Lue kannanottoja

Varusmiesliitto hyväksyy tavoiteohjelmansa vuosittain liittokokouksessaan. Tavoiteohjelmaan voit tutustua alla olevan linkin kautta.

Tavoiteohjelma
Muu toiminta

Liiton perustehtäviin kuuluvat myös koulutus- ja järjestötoiminta. Varusmiesliitto kouluttaa vuosittain suorasti noin 60 asevelvollista aktiiviseen vaikuttamiseen omassa palveluspaikassaan ja epäsuorasti satoja aktiivisia asevelvollisia.

Liitto myös ylläpitää verkossa asevelvollisuutta koskevia portaaleita ja tarjoaa neuvontaa jäsenistölleen ja heidän omaisilleen.

Tapahtumia

27.4.2017 Ylimääräinen liittokokous

7.9.2016 Maanpuolustusvähennys asevelvollisuuden kehittäjänä

Varusmiesliitto on kuluneen kesän aikana laatinut selvityksen maanpuolustusvähennyksestä, eli ansiotuloverovähennyksestä, johon asevelvollisuuden suorittaminen oikeuttaisi. Selvityksemme tarkoitus ei ole tarjota valmista, pureskelematta nieltävää mallia, vaan herättää keskustelua asevelvollisuuden kustannuksista sitä suorittaville sekä varusmiespalveluksen ja maanpuolustuksen houkuttelevuudesta myös tulevaisuudessa.

Selvityksemme julkistetaan maanpuolustusvähennys-aiheisessa seminaarissamme, joka järjestetään Helsingissä Katajanokan kasinolla keskiviikkona 7.9. Tilaisuus alkaa kello 14:00 kahvitarjoilulla. Seminaarin aiheeseen pääsemme sukeltamaan kello 14:30, jolloin selvityksen kirjoittaja Lauri Jauhiainen kertoo kirjoitus- ja selvitystyöstään. Kuulemme myös kommenttipuheenvuorot Reserviupseeriliitolta sekä Helsingin yliopiston kansantaloustieteen professori, emeritus Vesa Kanniaiselta.

Tilaisuus huipentuu kello 15:00 alkavaan paneelin, jossa keskustelua käydään niin selvityksen esittelemän maanpuolustusvähennyksen, kuin myös laajemmin suomalaisen asevelvollisuuden tiimoilta. Paneelissa mukana keskustelemassa ovat puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari (sd.), kansantaloustieteen professori, emeritus Vesa Kanniainen, Siviilipalveluskeskuksen johtaja Mikko Reijonen sekä edustajat Reserviupseeriliitolta, Reserviläisliitolta ja pääesikunnasta.

Tilaisuus on avoin, tervetuloa! Tarjoilujen vuoksi pyydämme ilmoittautumaan oheisella lomakkeella: https://goo.gl/forms/ccoYAgq3DmXMVICG2