Puolustusvoimauudistus konkretisoitui kouriintuntuvalla tavalla vuodenvaihteessa, kun kolmen varuskunnan ovet laitettiin säppiin. Vuoden 2014 lopussa toiminta lakkaa vielä kolmella muullakin paikkakunnalla. Joukko-osastoja yhdistetään yhä laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja varusmieskoulutuksen antamista keskitetään. Uudistustyötä on tehty puolustusvoimien ehdoilla, mutta sen valmistelussa on unohdettu muutosten vaikutukset varusmiehiin.

Varuskuntien lakkauttamiset pidentävät ja eriarvoistavat varusmiesten loma- ja palvelusmatkoja. Maanantaina 6. tammikuuta palvelukseen astuvista alokkaista enemmistö joutuu taittamaan palveluspaikkaansa satoja kilometrejä joukkoliikenneaikataulujen ehdoilla.

– Matkat vievät useita tunteja ja ovat suoraan pois varusmiesten ajasta hoitaa palveluksen ulkopuolisia asioita, olla läheistensä kanssa ja rentoutua. Jatkoyhteyksien odottaminen terminaalien kapakoissa tai istumapaikan etsiminen täysissä junissa ei ole lomaa saati lepoa, toteaa Varusmiesliiton puheenjohtaja Ville Blom.

Puolustusvoimat pyrkii inhimillistämään palvelusmatkoja erillisellä ohjeella. Sen mukaan varusmies on oikeutettu lomalle lähtöön aiemmin mikäli matka-aika kestää yhtäjaksoisesti yli 6 tuntia tai varusmies ei ennätä lomaosoitteeseen lähtöpäivän puolella. Ohje on vanhentunut aikaan, jolloin varuskuntia oli tiheämmässä.

– Matka-ajan pidennyksiä koskeva ohje tulee päivittää vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä ja vaihtelevat käytännöt tulee yhdenmukaistaa niin, että jokaisella varusmiehellä on palvelus- ja lomanviettopaikan välisestä etäisyydestä riippumatta yhdenmukainen mahdollisuus tosiasiallisesti yhtä pitkään lomaan, Blom vaatii.

Varusmiehen loma alkaa ja päättyy kotiovella. Varusmiesliitto katsoo, että matkustusajat ovat palvelusaikaa.

Varusmiesliitto esittää, että nykyisestä matka-ajanpidennysohjeesta luovutaan, ja että matka-ajanpidennyksiä ryhdytään myöntämään porrastetusti julkisten kulkuneuvojen aikatauluihin sidottuna. Näin luotaisiin jokaista varusmiestä tasapuolisesti kohtelevat selvärajaiset vyöhykkeet, jotka takaisivat mahdollisuuden samanpituiseen lomaan.

– Varusmiesliitto vaatii, ettei yhdenkään varusmiehen palvelusmatka kestä enempää kuin kahdeksan tuntia, ellei kyse ole vapaaehtoisesta hakeutumisesta sitä pidempää matkustusaikaa edellyttävään palveluspaikkaan, päättä puheenjohtaja Ville Blom.

¨

2.11 K