Koronapandemia on aiheuttanut kestämätöntä kuormitusta varusmiesten palvelukseen. Varusmiesliitto vaatii, että varusmiehet rokotetaan mahdollisimman pian terveydenhuollon henkilöstön ja riskiryhmien rokottamisen jälkeen.

Varusmiehet ovat velvoitettuja olemaan myös pandemiatilanteessa kasarmeilla ilman mahdollisuutta turvaväleihin ja tehokkaaseen virukselta suojautumiseen. Varuskunnissa on jouduttu asettamaan varusmiehiä karanteeneihin suurissa määrin, ja Varusmiesliiton saamien yhteydenottojen mukaan pelko tartunnasta vaikeuttaa päivittäin satojen varusmiesten palvelusta. Vaikka koronaviruksen aiheuttamaa tautia on pidetty lähinnä riskiryhmille ja ikääntyneille vaarallisina, voi se aiheuttaa vaarallisia ja pitkittyneitä oireita myös varusmiespalvelusta suorittavilla nuorille ihmisille.

– Olemme saaneet tietoa siitä, että varusmiehet eivät uskalla enää hakeutua lääkäriin, jos heillä on hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Oireiden piilottelu on ymmärrettävää, koska yhden varusmiehen flunssa voi aiheuttaa kymmenien tai jopa yli sadan varusmiesten karanteenin ja lomien pitkänkin lykkääntymisen, joka neljän viikon kiinniolon jälkeen voi tuntua henkisesti mahdottomalta vaihtoehdolta. Tilanne on kuitenkin vaarallinen varusmiehille sekä heidän läheisilleen ja voi aiheuttaa isojakin tartuntaketjuja, muistuttaa Varusmiesliiton puheenjohtaja Atte Grönroos.

Varusmiesliitto vaatii, että terveydenhuollon henkilöstön ja riskiryhmien rokottamisen jälkeen kun perusterveitä työikäisiä aletaan rokottaa, rokotusjärjestys täytyy muodostaa niin, että varusmiehet ovat sen alkupäässä. Varuskunnassa terveysturvallisuus ei ole yhtä helposti saavutettavissa kuin muualla muun muassa yhteisasumisen vuoksi, joten pikainen mahdollisuus saada rokote on erityisen tärkeää heti, kun perusterveiden rokottaminen alkaa. Jokainen päivä ilman rokotuksia on uusi riski isolle epidemialle varuskunnassa hyvistä turvatoimista huolimatta.

– Palvelus pandemia-aikana on jo itsessään äärimmäisen kuormittavaa varusmiehille. Pelko tartunnasta, tartuntojen levittämisestä tahattomasti ja satojen ihmisten karanteenista on läsnä joka päivä varusmiesten elämässä. Mahdollisuus saada rokote mahdollisimman pian on pieni vastapalvelus siitä, mistä varusmiehet ovat joutuneet tinkimään varusmiespalveluksen aikana. Kysymys on myös kansallisesta turvallisuudesta, toteaa Varusmiesliiton varapuheenjohtaja Iina Palonen.