Kannustamme kaikkia julkaisemaan tällä viikolla 6.–12. joulukuuta 2021 omia palveluksen aikaisia muistoja kuvien kautta sosiaalisessa mediassa tunnisteella #inttikuvaviikko. Jo perinteeksi muodostuneella tempauksella halutaan lisätä tietoisuutta siitä, kuinka suuri rooli maanpuolustuksella on Suomen itsenäisyyden kannalta.

Varusmiesliiton mielestä palveluksen ikimuistoisuus kertoo siitä, kuinka vahva yhteisöllisyys palvelusaikana herää ja kantaa vielä vuosienkin jälkeen. Monena vuonna järjestetty inttikuvaviikko on kerännyt aina tuhansia osallistujia, ja samanlaista määrää odotetaan tänäkin vuonna.

Koronatilanteen vuoksi perinteiset Linnan juhlat sekä Puolustusvoimien itsenäisyyspäivän paraati ovat peruttu. Presidenttiparilla on kuitenkin muuta ohjelmaa, jota suomalaiset voivat seurata mediassa.

Presidenttipari käy laskemassa seppeleen Hietaniemen hautausmaalle, sytyttää kynttilän Tuomiokirkossa sekä seuraa Ylioppilaiden soihtukulkuetta. Illalla presidenttipari antaa erikoishaastattelun Ylen itsenäisyyspäivän TV-lähetyksessä, jossa vieraillaan Presidentinlinnassa.

Lähetyksessä kuullaan presidenttiparin lisäksi veteraanien, lottien ja koronaviruspandemian aikana ansioituneiden henkilöiden ajatuksia sekä elävää musiikkia. Lähetystä voi seurata suorana Yle TV1 -kanavalla kello 19.15 alkaen.