Varusmiesliitto ry on päättänyt tukea Yhteisvoimat-kansalaisaloitetta ja näin ollen edistää tavoitettaan koko ikäluokan kutsunnoista ja naisten suuremmasta roolista suomalaisessa asepalveluksessa.

Yhteisvoimat-kansalaisaloite ottaa Varusmiesliiton mielestä hienosti kantaa suomalaisen asepalveluksen epäkohtaan tasa-arvon toteutumisen kannalta. Varusmiesliitto myös haluaa nostaa kansalaisaloitteen myötä keskusteluun asepalveluksen tulevaisuuden, kun ikäluokat vähenevät.

– Suomalainen maanpuolustus on nojannut koko historiansa ajan laajaan reserviläisarmeijaan. Ikäluokkien pienentyessä on tärkeää saada koko ikäluokka Puolustusvoimien käyttöön sen tarvitsemalla tavalla. Lisäksi näemme ongelmallisena miesten tasa-arvoisen aseman yhteiskunnassa, kun ikäluokan kaikki miehet joutuvat päättämään armeijan, siviilipalveluksen ja vankeusrangaistuksen välillä, Varusmiesliiton puheenjohtaja Joel Elmaci jyrisee.

– Siksi olemme päättäneet tukea Yhteisvoimat-kansalaisaloitetta ja toivomme, että se etenee eduskunnan käsiteltäväksi mahdollisimman pian. Parlamentaarisen asevelvollisuuskomitean esitys kutsuntojen laajentamisesta koko ikäluokkaa koskevaksi oli askel oikeaan suuntaan. Kuitenkin tärkein osuus, eli palvelukseen parhaiten soveltuvien henkilöiden valitseminen jäi pois, Elmaci jatkaa.

– Suomen perustuslaissa lukee, että asepalvelus koskee kaikkia kansalaisia. Näin ei kuitenkaan koskaan ole ollut ja se on räikeä epäkohta, Elmaci toteaa loppuun.

Varusmiesliitto toivoo kansalaisaloitteen herättävän aiempaa laajempaa keskustelua varusmiespalveluksen tulevaisuudesta.

Joel Elmaci, puheenjohtaja

+358 44 970 8258,