Varusmiesliiton puheenjohtaja Joel Elmaci tyrmää ministeri Krista Kiurun esityksen siitä, että Puolustusvoimat antaisivat jopa 5 000 asepalvelustaan suorittavaa henkilöä koronatilanteen hoitamiseen.

– Ei ole asepalvelusta suorittavien edun mukaista, että 5 000 varusmiestä laitetaan kahdeksi kuukaudeksi hoitamaan koronatilannetta. Koulutuksen vaje näkyisi vielä monien saapumiserien jälkeen, kun johtajakoulutukseen päätyisi porukkaa vajavaisilla taidoilla, Elmaci jyrähtää.

Varusmiesliitto näkee, että koronan jyllätessä uuden saapumiserän keskuudessa olisivat yhteisvaikutukset varusmiesten koulutukselle huolestuttavat.

– Meillä olisi Suomessa monia muitakin ryhmiä, joita voitaisiin valjastaa sote-alan käyttöön. Miksi lähtisimme karsimaan ensimmäisenä sotilaskoulutuksesta? Suomen armeija nojaa laajaan ja ennen kaikkea osaavaan reserviläisarmeijaan. Näemme, että ministeri Kiurun esitys heikentäisi kokonaisturvallisuutta, Elmaci jatkaa.

– Jos Puolustusvoimia on käytettävä, olisiko mahdollista harkita reserviläisten hyödyntämistä?, Elmaci kysyy loppuun.

Lisätietoja:

Joel Elmaci, puheenjohtaja