Varusmiesliiton varapuheenjohtaja Santeri Nousjoki kantaa huolta varusmiesten jaksamisesta Puolustusvoimien koronan leviämisen torjuntatoimenpiteiden keskellä. Tämän vuoden puolella varusmiehillä on todettu vajaat 2 200 uutta koronatartuntaa, joista noin 800 viime viikonlopun aikana.

– Ymmärrämme Puolustusvoimien haasteellisen tilanteen uuden saapumiserän kouluttamisen käynnistämisen ja leviävän koronan kanssa, mutta varusmiesten jaksamista ja hyvinvointia ei saa laiminlyödä. Jolleivat varusmiehet ole henkisesti ja fyysisesti kunnossa, ei heistä pystytä kouluttamaan motivoituneita ja ammattitaitoisia reserviläisiä, mikä on kuitenkin asepalveluksen perimmäinen tarkoitus, Nousjoki linjaa.

Varusmiesliitto peräänkuuluttaa, että telttamajoitukseen koronatupien takia joutuneiden terveiden varusmiesten palautumiseen tulee kiinnittää huomiota samalla tavalla kuten koronaeristyksessä olevien koulutuksessa mukana pysymiseen esimerkiksi PV-Moodlen opetusmateriaalien avulla. Lisäksi Varusmiesliitto katsoo, että yli kuukauden kiinniolot syövät merkittävästi varusmiesten jaksamista erityisesti, jollei päätöksiä pystytä perustelemaan todella hyvin ja oikeudenmukaisesti.

– Tällä hetkellä liian monet varusmiehet joutuvat kärsimään viiden, kuuden tai jopa useamman viikon kiinnioloista normaalin palveluksen samalla pyörien. Jollei varusmiehiä voida laskea 4+2 -palvelussyklin mukaisille lomille, tulee heidän palautumiseen kiinnittää erityistä huomiota kasarmilla, Nousjoki vaatii.

– Pitkän kiinniolon aikana varusmiehille tulee tarjota riittävästi hyvinvointia edistäviä virikkeitä ja myös varsinaista lepoa, Nousjoki kiteyttää loppuun.

Lisätietoja:

Santeri Nousjoki, varapuheenjohtaja