Keskustelu Jehovan todistajien vapautuksesta asepalveluksesta on käynyt kuumana jo pidemmän aikaa. Vuodesta 1985 asti voimassa ollut vapautuslaki on jo pidemmän aikaa ollut kritiikin kohteena, varsinkin yhdenvertaisuusnäkökulmasta katsottuna.

Varusmiesliitto on valmis kumoamaan vapautuslain ja nostamaan yhdenvertaisuuden erityiskohtelun edelle. Vapautuslaki on muinaisjäänne joka ei enää aja tarkoitustaan.

”Suomi tarvitsee yhdenvertaisen asevelvollisuusjärjestelmän jossa maanpuolustus on kaikkien velvollisuus”, sanoo Varusmiesliiton puheenjohtaja Jaakko Kivistö.

Jehovan todistajien perinteinen perustelu kieltäytymiselle on ollut väkivallan läsnäolo maanpuolustuksessa. Suomessa on alati kehittyvä siviilipalvelus, jossa väkivaltaa tai kytkentää Puolustusvoimiin ei ole. Siviilipalveluksen edellytyksenä on vakaumuksellinen kieltäytyminen asepalveluksesta, ja sen joutuu suorittamaan kaikkiin muihin vakaumuksiin vetoavat miehet Suomessa.

Maanpuolustuslainsäädännön tulisi lähtökohtaisesti katsoa järjestelmää kokonaisuutena, eikä linjata poikkeuksista. Siviilipalvelus tai aseeton palvelus on todellinen vaihtoehto noin kymmenelle prosentille palvelukseen astuneista.

”Vakaumukseen perustuva täysvapautus palveluksesta ei tue maanpuolustusta kokonaisuutena eikä yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden ylläpitämistä”, päättää puheenjohtaja Kivistö.

Lisätiedot:
Jaakko Kivistö