Suomesta tuli tiistaina 4. huhtikuuta puolustusliitto Naton täysjäsen ulkoministeri Pekka Haaviston luovutettua liittymisasiakirjat Yhdysvaltojen ulkoministeri Antony Blinkenille. Liittymisen yhteydessä suomi ja suomalaiset pääsevät Naton turvatakuiden ja ydinasepelotteen suojan alle. Tämä on kauan odotettu suomalaisten ja koko lähialueemme turvallisuutta kasvattava asia.

Varusmiesliitto sekä muut vuosia puolustusliittoon liittymistä kannattavat tahot ottivat eiliset uutiset erittäin riemuiten vastaan. Vaikka jotkin valtiot turvaavat koko puolustuksensa Natoon, on Suomen pidettävä oma puolustuksensa ykkösprioriteettina myös jatkossa.

Varusmiesten arki ei Natoon liittymisen myötä muuttunut, eikä todennäköisesti tulekaan radikaalisti muuttumaan. Todennäköisesti varusmiehille tulee avautumaan uusia mahdollisuuksia kansainvälisen harjoittelun sekä muun toiminnan kautta. Kokonaisuutena kansainväliset harjoitukset tulevat lisääntymään ja englannin kielen käyttö voi yleistyä palveluksessa. Varusmiehiä ei jatkossakaan tulla käyttämään mahdollisissa Nato-operaatioissa vaan kyseiseen toimintaan käytetään ainoastaan ammattisotilaita tai vapaaehtoisia reserviläisiä.

Varusmiesliitto haluaa kiittää jokaista Suomen Nato-jäsenyyden eteen työskennellyttä ja siihen vaikuttanutta.