Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus antoi tänään odotetun ratkaisunsa Raaseporin tasoristeysturmaan liittyen. Päätös jättää varusmies tapaukseen liittyen tuomitsematta ja rankaisematta oli ehdottoman oikea. Surkeat olosuhteet sekä risteyksen näkyvyyden puute olivat syy tähän surulliseen turmaan, eikä missään nimessä varusmiehen toiminta.

“Varusmiesliitto on todella tyytyväinen siitä, että käräjäoikeus päätti jättää varusmiehen tuomitsematta ja rankaisematta. Varusmiehen tuomio olisi ollut viesti siitä, että tämän järkyttävän tapaturman ainoa syy olisi ollut hänen toimintansa tilanteessa, vaikka näin ei missään nimessä ollut vaan syitä tapaturmalle oli lukuisia”, toteaa Varusmiesliiton puheenjohtaja Matias Pajula.

Erityisen huolestuttavaa tässä tapaturmassa on se, ettei turman aiheuttanutta tasoristeystä ja sen vaarallisuutta oltu mitenkään huomioitu Puolustusvoimien tekemässä riskianalyysissa. Tasoristeyksen puuttuminen riskianalyysistä ei ole ainoa syy tapaturmalle, mutta sen puuttuminen on vaikuttanut tämän tapaturman syntyyn. Tällaisia varusmiesten henkeä vaarantavia virheitä ei Puolustusvoimissa saa enää tulevaisuudessa tapahtua.

“Tämä tapaturman taustalla oli useita syitä ja on hienoa, että nyt myös käräjäoikeudessa on todettu, ettei varusmiehen toiminta ollut yksi niistä. Käräjäoikeuden päätös ei saa kuitenkaan tarkoittaa, että turman muiden syiden selvittäminen ja turvallisuusriskien korjaaminen päättyisi tähän. Toivommekin Varusmiesliitossa, että varusmiesten turvallisuus otetaan tulevaisuudessa vielä paremmin huomioon ja Puolustusvoimat ja kaikki muut osapuolet tekevät kaikkensa sen eteen, ettei tällaisia järkyttäviä tapaturmia pääse enää tapahtumaan.” päättää puheenjohtaja Pajula.