Jussi Mäkinen

Teksti on Varusmies-lehden vuoden ensimmäisen numeron pääkirjoitus

Aika armeijassa tarkoittaa monelle pysähtymistä. Vuosi intissä irroittaa arjesta ja rutiineista. Viisaat sanovat, että kaukaa näkee paremmin. Vuoden ensimmäinen lehti on koottu herättämään ajatuksia muutoksesta, tulevasta ja unelmista.

Lehden henkilökuvahaastattelussa on kotimaiselle pop-taivaalle kohonnyt naisartisti. Hänen tarinansa on kiehtova. Perinteisiä ja tunnettuja keinoja kokeiltuaan hän päätti perustaa oman levy-yhtiön: kun olemassa oleva markkina ei ollut auki, hän loi markkinarakonsa itse. Monen on – unelman niin vaatiessa – toimittava samoin.

Varusmies-lehden toimitus toimitti puolustusministeri Carl Haglundille kysymyspatterin. Syy on selvä, sillä ensin kotiutuu 2/14 saapumiserän miehiä maaliskuussa, sitten reserviin komennetaan ministeri. Nyt on hyvä hetki pysähtyä kuulemaan, miten hän itse arvioi sektorinsa onnistumisia. Innostavaa on myös pysähtyä miettimään, millaisen reitin kautta Haglund päätyi ministeriksi vain reilu kolmekymppisenä. Vielä kymmenen vuotta sitten hänen yrityksensä Carl & Carl hoiti tämänkin julkaisun taittoa.

Jannika B:n ja Carl Haglundin työurat ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten uusi sukupolvi sukkuloi työelämässä. Kirjallisuustieteilijät löytävät itsensä yhä useammin miljoonalii-kevaihdon peliyhtiöistä ja puuseppä voi myydä tuotteitaan verkon yli varakkaille ostajille ympäri maailman. Kaikki osaaminen tukee toinen toistaan ja onnella ja sattumalla on valtava merkitys, mutta peräänantamattomuus on ominaisuuksista tärkein. Omaa intohimoa ja unelmaa kohti voi navigoida hakien ajatuksia lehden sivulla 20 olevasta kirjoituksesta.

Myös Varusmies-lehti uusiutuu ja tämä pääkirjoitus on allekirjoittaneen viimeinen. Toivon, että lehden luettuasi kävisit osallistumassa kilpailuun ja vastaamassa lukijakyselyyn Varusmiesliiton Facebook-profiilissa. Lehteä tehdään ensisijaisesi varusmiehille, siksi palaute on tärkeää lehden kehittämisen kannalta.

Kirjoittaja on väistyvä Varusmiesliiton pääsihteeri ja Varusmies-lehden päätoimittaja