Tekstin mukaan homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja nuorten naisten seksuaalisuus uhkaavat yhteiskuntaa. Teksti itsessään oli tuulahdus juurikin sieltä 1970-luvulta, josta hänen blogissaan lainaamansa Veikko Huovisen tekstit ovat peräisin, joissa mm. naisen tasa-arvoinen asema kyseenalaistetaan. Tekstissä kenttäpiispa Särkiö myös asemoi kirkon kulttuurisodan osapuoleksi.

Varusmiespalvelusta suorittavat yksilöt pyritään huomioimaan kokonaisuutena, johon kuuluu niin terveydelliset, sosiaaliset kuin myös vakaumukselliset ulottuvuudet. Juuri tätä varten varuskunnissa on myös hengellisen työn ammattilaisia. Parhaimmillaan henkilökohtainen vakaumus toimii palvelusmotivaatiota ja jaksamista edistävänä voimana, mutta henkilökohtaista elämää koskeva moraalisaarnaus on syytä jättää viime vuosituhannelle.

Miten varmistetaan, että kirkollisen työn tarjoamaan tukeen turvautuvat varusmiehet kohdataan kaikissa varuskunnissa yhtäläisesti ja vailla blogitekstin kuvaamia moralisoivia asenteita?

“Varusmiesliiton mielestä varusmiespalveluksen tulee olla turvallista aikaa jokaiselle henkilön ominaisuuksista riippumatta. Puolustusvoimien tulee taata tämä jokaiselle palveluksen suorittavalle.”, kommentoi Varusmiesliiton puheenjohtaja Topi Korpinen.

Puolustusvoimien tehtävä ei ole kyseenalaistaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden perusperiaatteita. Tämän kaltaisille syrjiville ajatuksille ei tule antaa sijaa. Puoustusvoimat irtisanoutuikin nopeasti Särkiön blogikirjoituksen sanomasta. Kenttäpiispa Särkiö pyysi myös jälkikäteen tekstiään anteeksi, mutta niin kauan kuin tällaisia tapauksia ilmenee, ei ongelmaan olla tartuttu tarpeeksi napakasti. Siihen tarvitaan laajempaa asenteellista muutosta.

“Tämä tapaus osoittaa jälleen sen, että Puolustusvoimissa on tekemistä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden saralla. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon täydellinen saavuttaminen vaatii tekoja ja asenteellista muutosta. Se on kiinni meistä jokaisesta.”, päättää Korpinen.

Topi Korpinen

puheenjohtaja@varusmiesliitto.fi