Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK väläytti ajatusta (Mtv3 27.3.), että pula maatalouden kausityöntekijöistä ratkaistaisiin Puolustusvoimien virka-avulla. Varusmiesliitto tyrmää ajatuksen täysin. Kausityöntekijöitä tarvitaan MTK:n mukaan heinä-elokuun huippuvaiheessa noin 16 000. Tämä on aivan liian suuri määrä paikattavaksi varusmiehillä.

”Varusmiehet eivät ole mitään ilmaista työvoimaa sinne, minne sattuu milloinkin tarvitsemaan, vaan sotilaallista koulutusta saavia asevelvollisia nuoria. Puolustusvoimien viranomaisyhteistyön tehtävä on turvata järjestys silloin kun sille on tarvetta, ei toimia milloin minkäkin etujärjestön mukaisena vuokratyöpalveluna.”, kommentoi tyrmistyneenä Varusmiesliiton puheenjohtaja Topi Korpinen.

Koronaviruksen vaikutukset työmarkkinoihin ovat olleet jo tähän mennessä valtavat ja ainakin kymmenet tuhannet ovat joutuneet lomautetuksi. Huoli työvoiman saannista maatiloilla on aito ja akuutti, kun maanviljelijät joutuvat parasta aikaa pohtimaan kylvääkkö edes kymmenien tuhansien arvoisia satoja. Vaikka etujärjestö aiheesta onkin pahalla päällä, tällainen keskustelunavaus kertoo lähinnä vajavaisesta ymmärryksestä maanpuolustuksemme kokonaisuudesta.

”Pandemian vuoksi tuhannet ja taas tuhannet suomalaiset joutuvat etsimään elantoaan uusista osoitteista. Tämän tulisikin olla se suunta, josta MTK:n kannattaisi ratkaisua lähteä etsimään. Myös päättäjät pohtivat tällä hetkellä kuumeisesti, kuinka kohtaanto-ongelma ratkaistaan, joten ennen seuraavia tällaisia heittoja peräänkuulutamme niitä kuuluisia jäitä hattuun.”, jatkaa Korpinen.

Lisätietoja:

Topi Korpinen, puheenjohtaja